Het evangelie van de Oscars

Wie weet hoe onze samenleving er over vijf jaar uitziet? Michiel Gouman heeft een idee: Oscar-winnende films en series voorspelden vijf jaar…

Lees verder...

Lullen over de bijbel als Frank de Boer over Ajax

Lang van stof

Frank de Boer stopt bij Ajax. Slecht nieuws. Op een punt na: de draderige interviews met de beste man zijn voorbij. Voetballers (en trainers) gloreren in veel woorden en weinig zeggen. Ooit in de kroeg gestaan met iemand die te lang van stof was? Iedereen heeft hier een hekel aan.

En toch is er een goede kans dat jij hetzelfde doet, als iemand je (bijvoorbeeld in de kroeg) zou vragen: wat geloof jij eigenlijk?

Dat heeft er niet mee te maken dat de bijbel een dik boek is. Veel mensen kunnen eenvoudig vertellen waar enorme pillen als de Game of Thrones serie en The Lord of the Rings over gaat. Maar als iemand jou zou vragen waar de bijbel over gaat, is er een goeie kans dat je met een draderig verhaal komt waar Frank de Boer nog een puntje aan kan zuigen.

Verhaaltjes

Bij The Lord of the Rings doet Tolkien er 1000 pagina’s over om ongeveer dit te zeggen: Frodo - ring vernietigen - Mordor - tegenstand: Sauron - followship. Dat het zo makkelijk is, komt doordat de meeste verhalen een vaste structuur hebben:

Zender ⇒ gezondene ⇒ taak ⇒ [crisis] ⇒ ontvanger 
  ^helper ^

En in het geval van The Lord of the Rings is dat:

Gandalf ⇒ Frodo ⇒ ring vernietigen ⇒ [orks/ Sauron] ⇒ Middle Earth (wordt gered)
  ^the fellowship^

Maar hoe werkt dat in de bijbel? Wie is gezondene? Adam, Israel, Jezus? Wie is helper? God? Jezus? En wie is ontvanger? Israel? Jij en ik?

Bijbelverhaaltjes

Is er eigenlijk wel zo’n verhaallijn vraag je je misschien af. Steeds meer theologen zeggen: in de tijd van Jezus geloofden in ieder geval alle joden dat er zo’n verhaallijn was.

En als je weet wat de joden in de tijd van Jezus in hun hoofd hebben, dan snap je Jezus beter, dan snap je beter waar de bijbel over gaat, kortom: dan kon je nog wel eens een verhaallijn te pakken hebben.

NB: Deze blogs komen voort uit de cursus "Het Drama van God en Mens". Meer weten? https://www.facebook.com/events/1780820025480757/


 

Bevrijd! Maar waarvan?

Door gerko op 04 May 2016

Bevrijd! Maar waarvan?

Jezus bevrijdt...

Op 4 en 5 mei is het al lastig om echt te ervaren wat het is om bevrijd te zijn, laat staan als het over spirituele dingen gaat.

Toch kom je de uitspraak 'Jezus redt' vaak tegen. Je leest het op een bumper sticker of iemand heeft het op het dak van z'n huis langs de snelweg geschreven. Maar waarvan redt Jezus eigenlijk?

Gered van de hel. Is een antwoord dat je nog wel eens hoort. Of van zonde en dood - met als gevolg de hel. Zoiets. Maar dood gaan mensen nog steeds. En zondigen doen ze ook nog steeds. En weinig mensen geloven nog in de hel tegenwoordig. Waarvan worden we dan gered?

Gered in de 1e eeuw

Het kan helpen om eens terug te schakelen naar de eerste eeuw. Waar dacht Jezus aan bij het woord ‘redden’ en waar dachten zijn toehoorders, de Joden in Palestina aan?

Voor de Joden is het simpel. Als die ergens van gered wilden worden, dan was het van de Romeinen. Tot vlak voor Jezus’ hemelvaart (Handelingen 1) vragen Jezus’ discipelen naar het ‘herstel van het koningschap over Israel’. En daar wordt echt geen transcendente wereldorde mee bedoeld - nee, het koningschap over Israel is een Israel zonder Romeinen.

Bij Jezus ligt het iets ingewikkelder. Hij is zich bewust van waar de Joden aan denken, maar legt zelf het zwaartepunt ergens anders. Tegen Pilatus zegt hij: ‘Mijn koningschap is niet van deze wereld, want anders zouden mijn discipelen wel gevochten hebben’ (Joh. 18)

We gaan eraan

Maar wat bedoeld Jezus dan als hij zegt: ‘een ieder die in mij gelooft, gaat niet verloren?’ (Joh. 3). Bijbelwetenschappers steggelen al eeuwen over die vraag. En de laatste tijd zeggen steeds meer theologen: Jezus had het minstens net zoveel over politiek als over spiritualiteit.

Gered van zonde en dood, zeker. Maar ook gered van de heilloze verwachtingen van de Joden. Als je je niet bekeert, ga je verloren, zegt Jezus. Verloren, omdat je in handen van de Romeinen valt die wel een keertje klaar zijn met de Joodse koppigheid van die dagen.

In 72 na Christus kreeg Jezus gelijk: Jeruzalem werd met de grond gelijk gemaakt en het Jodendom uit die tijd werd nooit meer hetzelfde. Dodenherdenking zonder bevrijdingsdag.

NB: Deze blogs komen voort uit de cursus "Het Drama van God en Mens". Meer weten? https://www.facebook.com/events/1780820025480757/


 

Zeg, dat oude testament, liep dat nog een beetje goed af?

Asterix en Obelix

Net zoals in Astrix en Obelix draait het eerste deel van de bijbel over een klein volkje ‘dat dapper weerstand bleef bieden’ tegen de omliggende machten: het volkje Israel.

Dat gaat soms best goed en meestal fout en dat wordt allemaal verteld in het Oude Testament. Naast een heleboel kleine persoonlijke crises, worden er in de boeken van het Oude Testament twee grote crises beschreven waar het volk Israel mee te maken krijgt.

Twee crises

1. De eerste is de Exodus en daarmee is dat verhaal exemplarisch voor alles wat er in de bijbel daarna gebeurt. Ook Jezus (nieuwe testament) doet niet anders dan verwijzen naar de Exodus. En het mooie is van de Exodus: het liep goed af!

Na een slavernijtijd in Egypte wordt het volk (met horten en stoten) bevrijd en lopen ze (met horten en stoten) door de woestijn naar het beloofde land. Eind goed!

2. De tweede grote crisis die optreedt is de ballingschap. Het volk woont in het land, vertelt de bijbel, maar doet niet wat er in de wet van God staat (gekregen bij de Exodus). Als straf laat God het kleine, dappere volkje afvoeren naar een groot en boos rijk.

In twee fases: het overgrote deel van het volk (de 10 stammen) verdwijnt in 722 voor Christus naar Assyrie en komt nooit meer terug. Verdwenen. 125 jaar later neemt Babylonie de rest mee. Zij mogen later terug onder leiding van Ezra en Nehemia.

Strikvraag

Minstens de helft van het oude testament gaat over de tijd in ballingschap. “Och, konden we maar terug naar ons land. Hadden we maar weer een eigen koning, konden we de tempel maar weer herbouwen” hoor je dan steeds. En: ooit komt er een dag! Dan zullen we terug zijn.

Strikvraag voor je bijbelstudiegroepje: wanneer zat het er eigenlijk op, die tweede crisis? Wanneer werd Israel (of ten minste die twee stammen ervan) weer helemaal vrij, kregen ze een eigen koning en was de tempel herbouwd? Wanneer was de ballingschap definitief voorbij?

NB: Deze blogs komen voort uit de cursus "Het Drama van God en Mens". Meer weten? https://www.facebook.com/events/1780820025480757/


 

Een seculiere tijd

Door Martijn op 03 Sep 2014

'Als gelovige (…) komt (het) nooit, of uiterst zelden, voor dat ik vrij ben van alle twijfel, dat ik niet door een of ander bezwaar van de wijs laat brengen – door een ervaring die er niet in past, door levens die op een andere basis blijk geven van volheid, door een alternatieve wijze van volheid die mij soms aantrekt etc.

Dit is typerend voor het leven in een seculiere tijd, en heel wat ongelovigen zouden een soortgelijk verhaal kunnen vertellen. We leven in een toestand waarin we ons wel moeten realiseren dat er een aantal verschillende constructen bestaan, visies waarover intelligente, niet-misleide mensen van goede wil het niet eens zullen worden. We kunnen niet anders dan af en toe over onze schouder of zijwaarts kijken, en zo ons geloof beleven in een toestand van twijfel en onzekerheid.'

- Charles Taylor (in: Een seculiere tijd)


 

Thank You

Door Tim op 21 Jul 2014

stroomzondag.tumblr.com

Haruki Murakami
Takeshi Hosaka
Elbow
Linda Perhacs
Bertill Nillson
Thom Yorke
Blind Willie Johnson
Anne Teresa de Keersmaeker
Jerome Bell
Junichiro Tanizaki
Banksy
Naoya Hatakayama
Rinko Kawauchi
Vincent Moon
Axel Hutte
Awoiska Van Der Molen
Kasimir Malevich
Louis CK
Kinga Kielczynska
Jan Fabre
James Turrell
DM Stith
Marina Abramovic
Davendra Banhart
Francis Alys
Franscesca Woodman
Edward Burtynsky
Hiroshi Sugimoto

Suzanne


 

Richard Reed Parry - Music for Heart and Breath

'I tried to imagine a type of music that could use the internal occurences of the human body as some sort of gentle guideline and an 'external influence' on the music - but one that came from within.'


 

Pagina 1 van 22. 123
Laatste Pagina.


© 2009 - 2016 Stroom Amsterdam | Login