Stroom Nieuwsbrief

Een indruk krijgen van wie we zijn en wat we doen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Stroom Nieuwsbrief

Een indruk krijgen van wie we zijn en wat we doen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief!


Samenkomst Zondag 9 December 2018

Samenkomst Zondag 9 December 2018

Adventserie: Het gevaar van Kerst

#2. De irritatie…

Lees verder...

Bevrijd! Maar waarvan?

Door gerko op 04 May 2016

Bevrijd! Maar waarvan?

Jezus bevrijdt...

Op 4 en 5 mei is het al lastig om echt te ervaren wat het is om bevrijd te zijn, laat staan als het over spirituele dingen gaat.

Toch kom je de uitspraak 'Jezus redt' vaak tegen. Je leest het op een bumper sticker of iemand heeft het op het dak van z'n huis langs de snelweg geschreven. Maar waarvan redt Jezus eigenlijk?

Gered van de hel. Is een antwoord dat je nog wel eens hoort. Of van zonde en dood - met als gevolg de hel. Zoiets. Maar dood gaan mensen nog steeds. En zondigen doen ze ook nog steeds. En weinig mensen geloven nog in de hel tegenwoordig. Waarvan worden we dan gered?

Gered in de 1e eeuw

Het kan helpen om eens terug te schakelen naar de eerste eeuw. Waar dacht Jezus aan bij het woord ‘redden’ en waar dachten zijn toehoorders, de Joden in Palestina aan?

Voor de Joden is het simpel. Als die ergens van gered wilden worden, dan was het van de Romeinen. Tot vlak voor Jezus’ hemelvaart (Handelingen 1) vragen Jezus’ discipelen naar het ‘herstel van het koningschap over Israel’. En daar wordt echt geen transcendente wereldorde mee bedoeld - nee, het koningschap over Israel is een Israel zonder Romeinen.

Bij Jezus ligt het iets ingewikkelder. Hij is zich bewust van waar de Joden aan denken, maar legt zelf het zwaartepunt ergens anders. Tegen Pilatus zegt hij: ‘Mijn koningschap is niet van deze wereld, want anders zouden mijn discipelen wel gevochten hebben’ (Joh. 18)

We gaan eraan

Maar wat bedoeld Jezus dan als hij zegt: ‘een ieder die in mij gelooft, gaat niet verloren?’ (Joh. 3). Bijbelwetenschappers steggelen al eeuwen over die vraag. En de laatste tijd zeggen steeds meer theologen: Jezus had het minstens net zoveel over politiek als over spiritualiteit.

Gered van zonde en dood, zeker. Maar ook gered van de heilloze verwachtingen van de Joden. Als je je niet bekeert, ga je verloren, zegt Jezus. Verloren, omdat je in handen van de Romeinen valt die wel een keertje klaar zijn met de Joodse koppigheid van die dagen.

In 72 na Christus kreeg Jezus gelijk: Jeruzalem werd met de grond gelijk gemaakt en het Jodendom uit die tijd werd nooit meer hetzelfde. Dodenherdenking zonder bevrijdingsdag.

NB: Deze blogs komen voort uit de cursus "Het Drama van God en Mens". Meer weten? https://www.facebook.com/events/1780820025480757/


 


© 2009 - 2018 Stroom Amsterdam | Login